Nye regler for verneombud og arbeidsmiljøutvalg fra nyttår

Publisert

Fra 1. januar gjelder nye regler for hvilke virksomheter som må ha verneombud og arbeidsmiljøutvalg. Det er arbeidsmiljøloven som endres fra denne datoen, og endringen innebærer at alle virksomheter med fem eller flere ansatte nå må ha verneombud. I tillegg må virksomheter med 30 eller flere ansatte ha arbeidsmiljøutvalg.

Fra 1. januar 2024 trer disse endringene i arbeidsmiljøloven om verneombud i kraft:

  • Alle virksomheter skal ha minst ett verneombud, men dersom det er færre enn fem arbeidstakere, så kan det avtales en annen ordning (endret 6-1. 1.).
  • Verneombudets oppgaver omfatter også innleide arbeidstakere og selvstendige oppdragstakere som utfører arbeid i nær tilknytning til virksomheten (§6-2. 1. får tilføyelse).
  • Det stadfestes at verneombudets oppgaver også omfatter arbeidstakernes psykososiale arbeidsmiljø (§ 6-2. 2. får derfor ny bokstav f).

Fra samme dato trer også disse endringene (endret §7-1 første ledd) i arbeidsmiljøloven om arbeidsmiljøutvalget i kraft:

  • Det skal opprettes arbeidsmiljøutvalg i virksomheter med flere enn 30 ansatte, eller i virksomheter med 10-30 ansatte når en av partene i virksomheten krever det.
  • Der arbeidsforholdene tilsier det, kan Arbeidstilsynet bestemme at det skal opprettes arbeidsmiljøutvalg i virksomheter med færre enn 30 arbeidstakere.

I en artikkel publisert 15. desember i år redegjør Arbeidstilsynet nærmere for disse endringene av arbeidsmiljøloven, og hva de betyr for bedrifter som hittil ikke har vært omfattet av kravene til verneombud og/eller arbeidsmiljøtiltak.

Den artikkelen finner du her

 

 

Krav til språk og kommunikasjon
En annen forskriftsendring som også trer i kraft fra 1. januar er krav til språk og kommunikasjon på bygge- og anleggsplasser.

«Arbeidstakere fra ulike land behersker ikke hverandres språk og kjenner ikke hverandres kulturer. Dette stiller ekstra store krav til arbeidsgiverne med hensyn til systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid. Arbeidsgiver må derfor sørge for sikkerhetsopplæring på et språk arbeidstakerne forstår og god sikkerhetskommunikasjon,» skriver Arbeidstilsynet i denne forbindelse.

«Regelverket har ingen direkte krav om norskkunnskaper, men opplæring, instruksjon og skriftlige instrukser skal gis på et språk mottaker forstår. Et minimum av felles språkkunnskaper kreves når det er nødvendig for å ivareta sikkerheten,» skriver Arbeidstilsynet,» legger de til.

Les hele kunngjøringen fra Arbeidstilsynet her

Som medlem i NAML har du tilgang til NHO sin gjennomgang av nye regler fra 1.1.2024 på Arbinn.  Lenke til dette finner du her: 

Arbinn: Endringer i AML fra 1.1.24