NAML etiske retningslinjer

Sist revidert årsmøtet 10.3.2018

Etiske retningslinjer NAML 

NAML er en nasjonal bransjeforening for anleggsgartnerbedrifter. 
NAML arbeider for at medlemmene får arbeidsvilkår og utviklingsmuligheter som styrker faget og bransjens konkurransedyktighet og lønnsomhet.  

Om retningslinjene 

Som ansatt og tillitsvalgt i NAML arbeider du med saker av stor betydning for medlemsbedriftene og for samfunnet. For å lykkes med vår visjon og målsetting må vårt arbeid og opptreden være tuftet på verdier som gir troverdighet, tillit og respekt både hos våre medlemsbedrifter og hos andre vi kommer i kontakt med gjennom vårt arbeid. Med slike retningslinjer ønsker vi at våre medlemmer oppfattes slik at hele faget fremstår med disse grunnleggende verdier som viser et sterkt og stolt fag. 

Retningslinjene er et uttrykk for NAMLs grunnleggende syn på ansvarlig og etisk adferd. De er ikke uttømmende, og dekker ikke alle etiske problemstillinger som du kan møte. Det kreves god dømmekraft for å avgjøre om en bestemt handling eller beslutning er etisk forsvarlig.  

Grunnleggende forventninger 

  • Du opptrer profesjonelt og med aktsomhet, redelighet og saklighet
  • Du avstår fra handlinger som kan svekke tilliten til NAML og NAMLsmedlemmer 
  • Du behandler alle du kommer i kontakt med gjennom ditt arbeid og tillitsverv med høflighet og respekt.
  • Du er bevisst på etiske problemstillinger i næringslivet, herunder menneskerettigheter, et seriøst arbeidsliv, miljø og korrupsjon. 
  • I ditt arbeid og tillitsverk søker du å påvirke NAMLsmedlemmer og samarbeidspartnere til å holde en høy etisk standard i sine virksomheter 

Personlig adferd 

Du skal bidra til at NAML har et godt felleskap preget av likeverd, mangfold, åpenhet og toleranse. 

Diskriminering 

NAML aksepterer ingen form for trakassering, diskriminering eller annen utilbørlig adferd overfor kolleger eller andre du forholder deg til som NAML ansatt, tillitsvalgt eller medlem. 

Konfidensialitet 

Du behandler sensitiv informasjon med aktsomhet og lojalitet, også når du ikke er pålagt taushetsplikt. Du behandler informasjon fra medlemsbedrifter som konfidensiell når du burde forstå at videreformidling til utenforstående kan skade NAML. 

Miljø 

Du er bevisst de konsekvenser din adferd og dine beslutninger kan få for miljøet. Miljøvurderinger og miljøkostnader inkluderes i alle beslutninger. 

Integritet 

NAML er imot alle former for korrupsjon, og arbeider aktivt for å sikre at dette ikke forekommer. 

Som medarbeider og tillitsvalgt i NAML skal du ikke behandle en sak eller søke å påvirke en avgjørelse dersom særlige forhold foreligger som er egnet til å svekke tilliten til din uavhengighet. 

Du skal ikke i dine kontakter med medlemsbedrifter eller andre motta eller søke å oppnå fordeler for deg selv eller nærstående personer som er upassende eller som på annen måte kan tenkes å skade NAMLs interesse eller omdømme.  

NAML skal være en åpen, tilgjengelig og etterrettelig organisasjon. Det sikres best ved en konsistent og koordinert opptreden overfor omverdenen. 

Varsling 

NAML ønsker å ha en åpen bedriftskultur der det er aksept for å ta opp bekymringer og å reise kritikk. Opplever eller observeres kritikkverdige forhold, bør det meldes fra til NAMLs sekretariat ved daglig leder eller styreleder i NAML. 

Med kritikkverdige forhold menes brudd på lovverket eller brudd på tydelig kommuniserte interne retningslinjer. Slik varsling er bra for NAML, fordi kritikkverdige forhold kan rettes opp. 

Overtredelse 

Overtredelse av NAMLs etiske retningslinjer vil kunne medføre disiplinære reaksjoner, enten i form av advarsel, tap av tillit, oppsigelse eller avskjed.