Alt klart for fagdag og årsmøte i NAML

Publisert

Til helgen er det klart for fagdag og årsmøte i NAML. Daglig leder Merete Bellingmo både håper og tror at arrangementet på Solstrand Hotel & Bad utenfor Bergen vil gå som planlagt, på tross av coronaviruset.

– «De beste årene ligger bak oss» er tittelen på et av innleggene under fagdagen 13. mars, og dagen etter skal vi blant annet se nærmere på HMS- og beredskapssystemene til bedriften. Disse to innleggene ble plutselig veldig aktuelle i lys av den pågående coronakrisen, forteller Merete Bellingmo.

De siste dagene har hun og resten av de involverte i NAML arbeidet intenst for å få klarhet i om fagdagen og årsmøtet kan gjennomføres som planlagt i år, eller om arrangementet må avlyses.

Alt klart for fagdag og årsmøte i NAML2.png

Gjennomfører som planlagt
– Det har ikke kommet noen pålegg fra myndighetene som gjelder denne typen arrangement, og fra hotellets side er vi lovet strenge rutiner når det gjelder vasking og hygiene. Vi velger derfor å gjennomføre som planlagt, men er samtidig forberedt på at situasjonen kan endre seg før helgen. Det vil tiden vise, sier hun.

Foreløpig har hun fått én programendring.

– Innlegget «Nye utfordringer i markedet – hva gjør vi nå? Strategiske valg for anleggsgartnerbedrifter» ved siviløkonom Ørjan Askeland må dessverre utgå. Bortsett fra dette går programmet som planlagt, forteller hun.

Alt klart for fagdag og årsmøte i NAML3.png

Klimaansvar, konflikter og kvalitetssystem
Blant de øvrige innleggene under fagdagen finner vi titler som

• Byggenæringens klimaansvar – mindre utslipp og mer effektiv bruk av ressurser
  • Konflikter i entrepriser- Hvordan unngå dette?
  • Byggkvalitetsutvalgets rapport. Byggenæring uten Sentral Godkjenning? Hva gjør vi nå?
  • Relansering av En Bedre Bedrift- NAMLs HMS og kvalitetsystem

På lørdagen blir det i tillegg workshops som skal se på disse problemstillingene:

• Fremtidens bemanning i anleggsgartnerbransjen. Betydningen av strategiske valg i bedriften for rekruttering og kvalitet i vår bransje.
  • Sjekkliste for bærekraft og sirkulærøkonomi. Hva kan vi som anleggsgartnerbedrifter utfylle i her?
  • Organisering og utvikling av anleggsgartnerutdanningen. Vi har nå erfaringer med ulike samarbeidspartnere. Hvordan ønsker vi å ha det i fremtiden? Vi starter debatten.

Alt klart for fagdag og årsmøte i NAML4.png

Følger situasjonen nøye
    Bellingmo forteller at coronaviruset er et svært aktuelt tema i Næringslivets hus for tiden, og at NHO blant annet har etablert en egen beredskapsgruppe som følger situasjonen tett. Hun anbefaler medlemsbedriftene til å følge med på Arbinn og hjemmesiden til NHO for løpende oppdateringer og råd omkring coroinaviruset.

– I tillegg vil hjemmesiden til BNL publisere løpende anbefalinger til bedriftene, sier hun.

– Det er viktig at vi alle følger anbefalingene som gis, slår hun fast.