Er dette landets mest besøkte anleggsområde?

Nyhet

Publisert

Omtrent et halvt år før det utslippsfrie bekkeåpningsprosjektet til Braathen Landskapsentreprenør AS på Klosterenga i Oslo skal stå ferdig er alt i rute – og entreprenøren et hav av erfaringer rikere.

- Det var Oslo kommunes tildelingskriterium på 30 prosent miljø som ga oss muligheten til å utføre hele Klosterenga-prosjektet utslippsfritt, sier Kai Vegar Østnes – avdelingsleder infrastruktur hos Braathen Landskapsentreprenør AS – i en video som Green Landscaping Group nylig publiserte på YouTube.

I videoen forteller Kai Vegar og prosjektleder Leif Abrahamsen at Klosterenga har blitt møtt med en voldsom interesse fra både innland og utland.

- Vi har blant annet hatt den britiske ambassadøren og flere medlemmer av det britiske parlamentet på besøk, og fra Japan har vi hatt både landets største entreprenør Obayashi og Hitachi innom. Hitachi har for sikkerhets skyld vært her to ganger.

- Medlemmer av EU-delegasjonen til Norge har også vært innom oss, og en hel rekke forskjellige kommuner. Renault Trucks. Viken fylkeskommune. Bybanen i Bergen. JCB.

Det har kort sagt vært ganske travelt på besøksfronten her på Klosterenga, og vi har hatt ekstremt mange besøk. Så godt som alle de relevante maskinprodusentene i verden har vært innom oss, så det er tydelig at dette prosjektet har truffet en nerve, sier Kai Vegar.

 

IMG_2491.jpg

 

Søknadsprosessene en utfordring
Da NAML-nytt var innom i oktober i fjor var prosjektet mer eller mindre nyoppstartet. Reportasjen fra den gang finner du her.

Nå har blant annet noen av kunstelementene som avdøde Bård Breivik står bak kommet på plass, men fortsatt gjenstår det mye arbeid før entreprisen til 95 millioner er ferdigstilt og vannet kan slippes gjennom Klosterenga.

- Det er alltid spennende når man går i gang med et pilotprosjekt som dette her. Vi hadde ikke så mange erfaringer å støtte oss på da vi gikk i gang, og det var også en del skepsis å spore rundt omkring. Det har vi ikke latt oss prege av, forteller Kai Vegar.

- Det som etter hvert viste seg å være den største utfordringen vår var rett og slett søknadsprosessene. Et prosjekt som dette trenger jo strøm, og der har saksbehandlingstiden for å få på plass byggestrøm til tider vært utfordrende for oss. I starten var det entusiasme og tomler opp alle veier, men etter hvert som hverdagen har innhentet oss ser vi at ting tar lenger og lenger tid.

- Men det løser seg alltids, forsikrer han.

 

IMG_2489.jpg

 

Håper på flere utslippsfrie prosjekt
Hos Braathen Landskapsentreprenør AS kjenner de ikke til at noen andre har gjennomført et utslippsfritt prosjekt i denne størrelsesordenen, og de mener at det fortsatt er slik at Norge ligger langt framme når det gjelder utslippsfrie anleggsplasser. Samtidig tror de at dette ikke nødvendigvis vil vare så lenge.

- Det som er testprodukter i dag vil snart være standardvare, og vi ser at veldig mange firma er flinke og fremoverlente. Det jeg tror kommer til å bli mest avgjørende for hvordan dette utvikler seg videre herfra vil være vektingen i anbudene.

- Det har festet seg et inntrykk av at Oslo kommune stiller høye miljøkrav, men det mener jeg at ikke stemmer. Det eneste kravet i akkurat dette prosjektet var for eksempel bruk av HVO-diesel. Derfra og opp til utslippsfritt var vårt initiativ, og ikke noe krav fra kommunen.

- Nå har vi kommet såpass langt i prosjektet at vi vel må kunne karakterisere det som en suksess, og nå håper vi på muligheten for flere slike rendyrkede prosjekt fremover, avslutter avdelingslederen for infrastruktur hos Braathen Landskapsentreprenør AS.

 

IMG_2492.jpg