Syd Utemiljø: Moderne uttrykk og solid fagkompetanse

Publisert

Når Manuel Fredriksen ser på de blomstrende prydtrærne i Auglandsbukta i Kristiansand, kjenner han på både stolthet og tilhørighet. Det var nemlig der karrieren hans begynte – som 16-åring, i sitt første prosjekt som hjelpearbeider i Landskapsentreprenørene. Nå, nesten 20 år senere, leder han sitt eget firma, Syd Utemiljø, med base utenfor Kristiansand og oppdrag over store deler av Sørlandet. – Jeg kommer fra gård og har alltid trivdes med fysisk arbeid, sier Manuel. – Det lå kanskje litt i kortene at jeg skulle havne i en bransje der man bygger og skaper ting med hendene.

Et moderne navn med lokal forankring

Syd Utemiljø ble etablert i 2021. Navnet ble til som et bevisst valg:
– Alt heter jo "Sør" her nede. Jeg syntes "Syd" hadde en bedre klang – mer moderne, forklarer Manuel. Den stilrene logoen og det moderne navnet speiler også det estetiske uttrykket bedriften ofte jobber med. – Vi bygger det meste, også tradisjonelle hager, men mange kunder ønsker noe moderne og tidsriktig. Det har vi blitt gode på.

En faglig sterk og sammensveiset gjeng

Syd Utemiljø teller i dag 14 ansatte, hvorav hele 12 har fagbrev. For Manuel er det viktig at kompetansen er høy – og at rett person gjør rett jobb.
– Vi har spesialister på alt fra brostein til lekeplasser. Jeg er opptatt av å bruke folk der de er best, men vi trenger også fleksibilitet. At alle kan jobbe med alle og med forskjellige oppgaver.

Satsingen på fagkompetanse har også gjort det enklere å rekruttere.
– Vi er heldige. Folk kommer til oss. Jeg tror de tiltrekkes av at vi leverer godt faglig arbeid og har et godt arbeidsmiljø. Vi har en kultur der vi går ut og spiser pizza eller kjører GoCart sammen uten at det trenger å være noen spesiell anledning. Det handler om å skape en arbeidsplass hvor folk gleder seg til å gå på jobb.

Kvalitet i hvert prosjekt

Syd Utemiljø tar ikke på seg de aller største prosjektene, men arbeider likevel i bredden av faget.
– Vi tar ikke vei og store anlegg – der er vi for små. Men ellers gjør vi det meste. Og vi gjør det ordentlig. Kvalitet i alle ledd er viktig for oss, sier Manuel.

Han er også bevisst på vinterdriften.
– Jeg prøver å planlegge prosjekter smart. Får vi forespørsler som kan passe til vinteren, forsøker jeg å flytte dem dit. Nå til vinteren skal vi for eksempel jobbe i Jonashagen i Stavanger. I vinteren som var kunne vi holde det gående med et prosjekt for kommunen i Kristiansand.

Engasjert i faget og bransjen

Syd Utemiljø er medlem av Norske anleggsgartnere – og ikke uten grunn.
– Du kan ikke klage hvis du ikke er med og påvirker. Vi ønsker å bidra til å løfte faget. Medlemskapet gir oss også fordeler, som bedre innkjøpsavtaler.

Manuel er også opptatt av prisnivået i bransjen.
– Vi kan ikke klage på lavt prisnivå, det er vi som setter prisene. Vi har økt våre, og det tenker jeg flere bør gjøre. Jeg tror at når noen bygger et hus og får regningen, vil de ikke reagere på at timesprisen til anleggsgartnerne er lik de andre håndverksfagene. Vårt håndverk er verdifullt, og vi skal ikke være redde for å ta oss betalt for godt arbeid.

 

Fremtidsutsikter og yrkesstolthet

Om ti år ser Manuel for seg at Syd Utemiljø er en godt etablert, stabil aktør med kanskje dobbelt så mange ansatte – men fortsatt med fagkompetanse og kvalitet i sentrum.
– Vi skal vokse med kvalitet. Det er de ansatte som leverer. Trivsel er nøkkelen. Det er der magien skjer.

Og om han kunne valgt om igjen?
– Jeg kunne ikke tenkt meg noe annet. Det gir mening å bygge noe som kan stå i hundre år – eller til noen graver det vekk, ler han. – Jeg har holdt på i 19 år nå. Hvor enn jeg går på Sørlandet, ser jeg noe jeg har vært med på å skape. Det er en god følelse.